تشخیص اصل یا جعلی بودن اسناد ملکی

تشخیص اصل یا جعلی بودن اسناد ملکی
4.7/5 - (3 امتیاز)

دلیل اصلی ایجاد سند جهت املاک منطقه 22 و البته کلا جهت کلیه املاک در مناطق شهری و روستایی اعم از واحد تجاری،اداری،مسکونی، کلنگی و خانه ویلایی،ارائه آن در مواقعی است که با مشکل حقوقی مواجه هستید و لازم است از این اسناد به عنوان ادله در دادگاه در مورد موضوع مورد نظر استفاده شود. طبق تعریف قانونی: سند عبارت است از هر نوشته‌ای که در مقام دعوی یا دفاع قابل استناد باشد. بنابراین مهمترین چیزی که در بین مدارکی که در دادگاه به عنوان ادله مهم مورد بررسی قرار می گیرد، اصالت آنهاست و عدم جعل اسناد ملکی در هر دادگاهی احراز می شود. در آنجا اصل سند قابل استناد است. بهتر است بدانید که چگونه اسناد جعلی را شناسایی یا تشخیص اصل یا جعلی بودن اسناد ملکی را تشخیص دهید; تا بعداً دچار مشکل نشوید.با ما همراه باشید.

نحوه تشخیص سند جعلی

روش های مختلفی وجود دارد که از طریق مراجع قانونی می توان، اصالت اسناد را تشخیص داد. که مهمترین و اصلی ترین روش های شناسایی اسناد جعلی عبارتند از:

  • تطبیق سند با اسناد دیگر

یکی از اولین گام‌ها در تأیید اصالت سند، بررسی آن با سایر اسنادی است که محتویات آنها به نحوی قابل تأیید است. همچنین می‌توان اصالت را با بررسی اسناد تأیید کرد.

تحقیق از شاهدان و مطلعان مرتبط با سند

  • تحقیق از شاهدان و مطلعان مرتبط با سند

در این روش، دادگاه به این موضوع توجه می کند که آیا شهودان سند شاهد تنظیم و امضای سند بوده اند یا خیر، در این روش تحقیقات انفرادی آغاز می شود.

  • ارجاع به کارشناس
بیشتر بدانید  تمدید قرارداد اجاره نامه

دادگاه در بررسی اسناد مهمتر و پرونده های پیچیده تر، کارشناسان مربوطه را برای بررسی صحت اسناد و همچنین مطابقت خط، امضا، اثر انگشت یا هر چیز دیگری در مورد سند معرفی می کند.

  • استکتاب

در صورت عدم وجود امضاء یا دستخط اشخاصی که سند را تحریر کرده‌اند، دادگاه می‌تواند آن ها را احضار و از آنها بخواهد که مشابه آن را بنویسند و امضا را با اصل سند مطابقت دهند.

  • تطبیق با اسناد مسلم الصدور

این روش رایج‌ترین روشی است که برای تشخیص صحت سند استفاده می‌شود.سند عادی یا رسمی،توسط شخصی به دادگاه ارائه می‌شود که نیاز به اثبات اصالت سند اصلی دارد.

مجازات جعل سند

جعل عبارت است از ایجاد نوشته، سند، امضا، مهر یا هر عمل غیرقانونی از قبیل خراشیدن، دستکاری قلم، افزودن یا پاک کردن اطلاعات در سند بدون اجازه صاحب سند. طبق قانون، اگر سندی جعلی شناخته شود و مورد استفاده قرار گیرد فرد مرتکب جرم شده و با آن برخورد خواهد شد. قانون مجازات اسلامی مجازات عمومی جعل اسناد غیررسمی، عبارت است از: معادل غرامت شش ماه تا دو سال حبس به استثنای شش ماه تا سه سال حبس، برای جعل اسناد رسمی یک تا سه سال برای جعل اسناد توسط کارمندان دولتی.

آیا جرم جعل سند قابل گذشت است؟

همانطور که در مورد مجازات جعل اسناد گفتیم، در صورت وجود جعل در اسناد جرم است و مجازات در پی دارد و در مورد اسناد رسمی، این مجازات غیرقابل گذشت بوده و پیگرد قانونی و شدید خواهد داشت. در صورتی که سند به صورت عادی ولی جعلی باشد و فقط شاکی خصوصی داشته باشد، طبق توافق طرفین، در شرایطی می توان از مجازات گذشت کرد.

بیشتر بدانید  صورت مجلس تفکیکی آپارتمان را از کجا بگیریم؟

تفاوت های ادعای جعل با انکار و تردید

  1. از لحاظ نوع سند

علیرغم ادعای جعل اسناد رسمی یا غیررسمی، هیچگونه انکار و یا شبهه ای نسبت به اسناد رسمی و اسنادی که اعتبار رسمی دارند مسموع نمی شود.

  1. تکلیف اثباتی

در حالی که هیچ انکار یا شبهه ای از طرف اظهارکننده نباید به وسیله آن ثابت باشد، جعل ادعا است و باید با دلیل ثابت شود.

  1. ارائه دلیل جعلیت و زمان آن

بر اساس ماده 219 قانون آیین دادرسی مدنی، ادعای جعل باید در موعد مقرر اقامه شود، اما در انکار و شبهات باید صرفاً قید، نفی یا شک در سند کافی باشد و ارائه کننده باید آن را ثابت کند.

ابلاغ ادعای جعل و تکلیف تسلیم اصل سند در موعد قانونی

  1. ابلاغ ادعای جعل و تکلیف تسلیم اصل سند در موعد قانونی

در صورت وجود انکار یا شبهه، اصل سند باید در آن جلسه به دادگاه ارائه شود، در غیر این صورت در فهرست دلایل درج نمی شود، اما در ادعای جعل اینطور نیست. طبق ماده 220 قانون آیین دادرسی مدنی، ادعای جعلیت و دلایل آن، از طرف دادگاه باید به طرف مقابل اعلام شود. که در صورت استفاده از سند، اصل سند باید ظرف مدت 10 روز به دادگاه ارائه شود.

سخن پایانی

در این مقاله روش های مختلف تشخیص سند ملکی اصل و جعلی را توضیح دادیم، همچنین برای اطمینان از این امر می توانید از یک وکیل مجرب در این زمینه استفاده کنید.
همچنین جهت مراجعه حضوری جهت استعلام سندهای مربوط به املاک منطقه 22 یا هر مسئله دیگری، شما میتوانید به نشانی شهرک گلستان، بلوار علیمرادیان ( کوهک ) خیابان تبسم مراجعه فرمایید.

بیشتر بدانید  نحوه محاسبه مالیات بر درآمد اجاره در سال 1402

سوالات متداول

  • آیا وجود وکیل برای پرونده جعل سند الزامی است؟

در هر موضوع حقوقی، حضور یک وکیل مجرب برای هموارتر شدن مسیر پرونده ضروری است.

  • آیا جرم جعل سند قابل گذشت است؟

اگر سند رسمی باشد جعل مجازات دارد اما اگر سند غیر رسمی باشد و شاکی خصوصی باشد بخشوده می شود.

  • آیا راهی برای تشخیص سند جعلی وجود دارد؟

بله، روش های مختلفی برای تشخیص اسناد جعلی از غیر جعلی وجود دارد، مانند مقایسه سند با سایر اسناد یا اطلاع از شهودان و مطلعان اسناد.

 

به بحث وارد شوید

مقایسه آگهی ها

مقایسه