شناسنامه فنی ساختمان چیست؟

شناسنامه فنی ساختمان چیست؟
5/5 - (1 امتیاز)

هر ساختمانی که در منطقه 22 در حال ساخت است، باید مراحل قانونی زیادی را طی کند و مجوزهای زیادی را قبل از بهره برداری از آن اخذ کند. این پروانه ها شامل مراحل اولیه و اخذ مجوزهای اولیه ساختمانی، تا زمان صدور پروانه ساختمانی می باشد. یکی از مدارکی که هر ساختمانی در منطقه 22، اعم از واحد تجاری، آپارتمان اداری یا آپارتمان مسکونی، در مراحل قانونی خود دریافت می کند. شناسنامه فنی ساختمان است. از طریق آن می توانید بسیاری از ویژگی های کلی یک ساختمان را درک کنید. در این مقاله توضیحاتی در این خصوص ارائه خواهیم کرد.

تعریف شناسنامه فنی ساختمان

این سند، برگه ای است که مشخصات کلی یک ساختمان، چه این ساختمان اداری، آپارتمان مسکونی یا واحد تجاری باشد را فهرست می کند. در این برگه مواردی از قبیل مشخصات طراح، ناظر و مهندسین مجری، مشخصات سازه، اطلاعات معماری، مشخصات دیوارها و نماها، مشخصات تجهیزات و تاسیسات نصب شده در ساختمان، اطلاعات فنی تجهیزات و تاسیسات مکانیکی، اطلاعات فنی مشخصات تجهیزات الکتریکی و آسانسور در فرم جداولی وجود دارد که هر یک از این موارد را به فهرستی دقیق تر تقسیم می کند تا بتوانید از این شناسنامه اطلاعات مهمی در مورد مشخصات کلی ساختمان بدست آورید.

تعریف شناسنامه فنی ساختمان

هدف از صدور این سند، ارتقای سطح فعالیت ساختمانی و تضمین حقوق و برآورده کردن انتظارات مشتریان، در بازار مسکن  است. اگرچه صدور آن از آذرماه 1394 آغاز شد، اما به دلیل شباهت نام آن با «شناسنامه فنی و ملکی ساختمان»، باعث سوء تفاهم شد. به گونه ای که برخی از مدیران یا مالکان پروژه های ساختمانی این دو را با هم اشتباه می گرفتند. در زیر به تفاوت این دو شناسنامه اشاره خواهیم کرد.

بیشتر بدانید  نکات مهم در خرید خانه

شناسنامه فنی با شناسنامه فنی و ملکی چه تفاوتی دارد؟

اگرچه شباهت های اسمی بین این دو شناسنامه وجود دارد، اما باید گفت که تفاوت های اساسی بین آنها نیز وجود دارد. یکی از مهم ترین تفاوت های شناسنامه فنی ساختمان با شناسنامه فنی و ملکی هنگام صدور آنهاست! شناسنامه فنی در زمان صدور پروانه ساختمانی صادر می شود اما شناسنامه فنی و ملکی در زمان دریافت گواهی پایان کار صادر می شود.

اصولاً شناسنامه فنی ساختمان، قبل از اتمام ساخت پروژه ساختمانی صادر می شود، اما شناسنامه فنی و ملکی پس از اتمام دوره ساخت صادر می شود. این موضوع برای پروژه های ساختمانی منطقه 22 ( واحد های تجاری – املاک اداری – آپارتمان های مسکونی ) که باید به صورت پیش فروش به مشتری ارائه شود اهمیت پیدا می کند. در این صورت مشتریانی که قصد پیش خرید در املاک منطقه 22 را دارند، در ابتدای کار از کلیه جزئیات ساختمان مطلع می شوند، که باید پرداخت کند، بنابراین می توان گفت که شناسنامه فنی در حالت پیش خرید ممنوعیت دارد.

قانون صدور شناسنامه فنی، بر اساس قانون پیش فروش ساختمان مصوب 1388 است، اما شناسنامه فنی و ملکی، بر اساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب 1374 است. تفاوت دیگر شناسنامه فنی ساختمان با شناسنامه فنی و ملکی در محتوای آنهاست. همانطور که گفته شد در شناسنامه فنی، اطلاعات کلی ساختمان از جمله اطلاعات مربوط به ساختمان، سازه و تاسیسات ذکر شده است؛ در حالی که در شناسنامه فنی و ملکی، اطلاعاتی مانند رعایت قوانین ملی مربوط به ساخت و ساز و… با مقررات مربوط به شهرسازی و غیره درج شده است. لازم به ذکر است بر اساس قانون، صدور شناسنامه فنی ساختمان از سوی شهرداری و شناسنامه فنی و ملکی بر عهده سازمان نظام مهندسی ساختمان می باشد.

بیشتر بدانید  جزئیات میزان وام ازدواج و مسکن در سال 1402

چطور باید برای اخذ شناسنامه فنی اقدام کنیم؟

چطور باید برای اخذ شناسنامه فنی اقدام کنیم؟

برخلاف شناسنامه فنی و ملکی، اخذ شناسنامه فنی ساختمان اجباری نیست و صدور آن هزینه آنچنانی ندارد. این صدور فقط به درخواست سازنده انجام می شود و معمولاً به فرآیند پیش فروش اشاره دارد. سازنده ای که می خواهد آن را دریافت کند، می تواند پس از صدور پروانه ساخت، برگه شناسنامه فنی را از شهرداری درخواست کند.

لازم به تاکید است که این امر پس از صدور پروانه ساختمانی صورت می گیرد؛ بنابراین برای اخذ این سند ابتدا سازنده باید مراحل صدور پروانه ساختمانی را طی کند. سپس به همراه شخصی که درخواست پیش خرید ساختمان کرده است به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و بین آنها قرارداد محضری تنظیم می شود. بر اساس فرد پیش خریدار رضایت خود را نسبت به شناسنامه اعلام می کند.

سخن پایانی

با در نظر گرفتن نکات فوق می توان گفت که این برگه، سند مهمی هم برای فروشنده و هم برای خریدارآن آپارتمان مسکونی یا ملک اداری یا واحد تجاری است. در واقع کاربرد اصلی آن در دادرسی حقوقی بین خریدار و فروشنده است. پس از اتمام عملیات ساختمانی و تحویل واحد به خریدار، این سند توسط خریدار با ساختمان تطبیق داده شده و در صورت مغایرت، مراحل قانونی طی خواهد شد. در غیر این صورت خریدار باید با شرایط موجود کنار بیاید و پیگیری مراحل قانونی این امر مشکل خواهد بود. یکی از خصوصیات کلی ساختمان این است که برای هر واحد سند جداگانه صادر خواهد شد.

سوالات متداول

  • شناسنامه فنی ساختمان چیست؟
بیشتر بدانید  هر اطلاعاتی که در مورد قیمت رهن و اجاره در منطقه 22 لازم است بدانید

شناسنامه فنی ساختمان سندی است که حاوی اطلاعات مربوط به ساختمان از قبیل تعیین مصالح استفاده شده، تجهیزات به کار رفته در بنا و موارد دیگر به صورت جدولی است که جزئیات آن در متن مقاله آمده است.

  • چگونه می توان شناسنامه فنی ساختمان را دریافت کرد؟

نحوه اخذ شناسنامه فنی ساختمان با ارائه مدارک لازم به سازمان نظام مهندسی و تایید مهندس ناظر سازمان نظام می باشد که جزئیات آن در متن مقاله آمده است.

  • برای اخذ شناسنامه فنی ساختمان چه مدارکی لازم است؟

کپی سند مالک، کپی مدرک شخص از قبیل شناسنامه مالک و کارت ملی و موارد دیگر از جمله مدارک مورد نیاز جهت اخذ شناسنامه فنی ساختمان است.

 

 

به بحث وارد شوید

مقایسه آگهی ها

مقایسه